“Who’s Speaking? Poetry readings and recording technologies since 1980.” – Peter Middleton (University of Southampton) – LISTEN

Publié le 23 février 2022

23 février 2022 - 17 h 30 min - 19 h 30 min


 

Please join us on Wednesday 23 February for a talk by Prof. Peter Middleton at 5:30 pm (CET [Paris time]), 4:30 GMT, 11:30 ET, 8:30 (PT).

Please request the zoom link from 

In Distant Reading: Performance, Readership, and Consumption in Contemporary Poetry (2005*), Peter Middleton made an early and important contribution to the scholarship on poetry performance. The recent publication of Expanded Authorship (2021), his new collection of essays revisiting the issue of sound, prompted us to invite Peter Middleton to look back over his research in this field, and assess how both the poetry reading and techniques of analysis evolved over the past decades

Abstract: This talk will start with the four topoi I formulated in my early research on poetry performance: staging, authorship, sound, and intersubjectivity. With the help of poetry recordings, I will outline the reasoning behind my original analysis, and then discuss features of the oral poetry archive that fall outside their scope. In the second part of the talk I shall reflect on two issues that concern me today: the justification for prioritising authors reading their own poems; and the significance of sonic traces of disability in certain recordings. 

Respondent: Bastien Goursaud (UPEC)

Peter Middleton is an emeritus professor in the Department of English at the University of Southampton. He is the author and editor of several books, including Distant Reading: Performance, Readership, and Consumption in Contemporary Poetry (Alabama, 2005), Physics Envy: American Poetry and Science in the Cold War and After (Chicago, 2015)and, most recently, Expanding Authorship: Transformations in American Poetry Since 1950 (University of New Mexico Press, 2021). He is currently writing a book on the genealogy of the code concept.

* Note: The two essays on poetry performance in Distant Reading were published separately some years earlier, in slightly different forms:

“The Contemporary Poetry Reading.” In: Charles Bernstein Close Listening: Poetry and the Performed Word. New York: Oxford University Press, 1998. 262-299. 

“Poetry’s Oral Stage.” In: Ivan Gaskell and Salim Kemal eds. Performance and Authenticity in the ArtsCambridge Studies in Philosophy and the Arts. Cambridge University Press, 1999: 154-186.

 

Séminaire LISTEN

Interdisciplinaire, le séminaire LISTEN réunit des chercheur.se.s en littérature et en sciences humaines qui étudient des objets sonores ou travaillent sur des phénomènes dont ils considèrent la dimension sonore (sound studies). Si certaines disciplines ont développé leurs propres outils d’analyse du son (musicologie, ethnomusicologie, linguistique, informatique…), un grand nombre d’objets (podcast, livres audio, arts sonores, spoken word, poésie performée, archives sonores en ligne…), de pratiques (histoire orale, enquête sonore, paléophonie), de phénomènes (soundscapes, historicité des enregistrements et des voix…), ainsi que leur représentation dans les arts et les médias, échappent à ces disciplines ou existent à la croisée des champs. 
 
L’enjeu principal du séminaire est l’expérimentation et la mise en place de méthodologies d’écoute et de compte rendu d’écoute (close listening, logiciels de visualisation, transcription, vocabulaire descriptif, audionarratologie, phonostylistique…) pour ces objets rendus possibles par les technologies d’enregistrement et de reproduction du son et existant aux frontières de la littérature, des arts de la scène, des media studies et de l’histoire des techniques et des mentalités. Dans un esprit pragmatique et interactif, les séances sont consacrées à des sessions d’écoute collective, au partage de méthodologies et d’outils, à la veille scientifique et aux enjeux théoriques posés par les objets et phénomènes sonores. 

Carnet Hypothèse du séminaire LISTEN :

 

Coordonné par :

Séminaire animé par Abigail Lang,  Ella Waldmann et Bastien Goursaud.

Contacts :

 
 

Axes lié :

Séminaire lié à l’axe Frontières du littéraire.
 

Programme 2021-2022 :

Le séminaire LISTEN se poursuit en 2021-22 et se tiendra de préférence le mercredi de 17h30 à 19h30, par visioconférence ou en format hybride.

 

 

 

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