Walker Evans, le Secret de la Photographie
Entretien avec Leslie Katz - Edition établie par Anne Bertrand
traduit de l'anglais (États-Unis) par Bernard Hœpffner
Editeur : Editions du Centre Pompidou
Parution : 2017-04-19 10:37:46
Nombre de pages : 48
Publication | Critiques
Résumé
Walker Evans (1903-1975) est sans aucun doute l’un des photographes américains les plus importants du XXe siècle. Ses photographies de l’Amérique en crise dans les années 1930, ses portfolios publiés dans le magazine Fortune dans les années 1940 et 1950 et sa définition du « style documentaire » ont influencé des générations d’artistes.
Le texte éclaire sous un angle nouveau la personnalité et le travail de l’artiste.
Ce livre s’inscrit dans la série des Écrits publiés par le Centre Pompidou, une collection indispensable à la compréhension de plus grands noms de l’art moderne et contemporain.
Critiques
- “This important volume from an authoritative international team of authors sheds significant new light on the comparative development of post-war Conservatism in the western world.”
– Stuart Ball, Professor Emeritus, University of Leicester, UK - “The rich essays collected in this illuminating volume show that the rise of right-wing politics in the United Kingdom, the United States, and France since the 1970s was a remarkably transnational phenomenon. As they attacked social democracy and cultural pluralism, right-wing movements borrowed ideas, visions, vocabularies, and tactics from each other, adapting them to their own national idioms and using advances in one country to win advances elsewhere. Anyone interested in confronting the problems that have proliferated in the wake the right’s reconfiguration of politics – surging inequality, belligerent ethno-nationalism, worker disempowerment and insecurity, and lost faith in the capacity for democratic self-government – has much to learn about the origins of these problems from this important book.”
– Joseph A. McCartin, Georgetown University, USA, author of Collision Course