John Ashbery
Publication | Table des matières | Critiques
Résumé
Au zénith de sa carrière poétique John Ashbery demeure un écrivain cultivant le secret connu du grand public seulement pour quelques chefs-d’œuvre de lyrisme méditatif.
Pourtant il est l’auteur d’une œuvre abondante et fulgurante où voisinent vastes espaces de prose poétique et quatrains ciselés longues rhapsodies en vers libres et collages stylisés.
Voici une poésie racée ironique et joueuse qui par sa critique subtile du monde contemporain a su s’imposer comme une grande voix américaine.
Table des matières
Introduction
“Entrer dans le principe de difficile visibilité”
Chapitre 1 – Portrait du poète en peintre
Chapitre 2 – Cadres fixes contours flous
Chapitre 3 – Peintures sur soi
Conclusion
“Qu’y a-t’il à voir ? “
Esquisse biographique
Références bibliograhiques
Critiques
- “This important volume from an authoritative international team of authors sheds significant new light on the comparative development of post-war Conservatism in the western world.”
– Stuart Ball, Professor Emeritus, University of Leicester, UK - “The rich essays collected in this illuminating volume show that the rise of right-wing politics in the United Kingdom, the United States, and France since the 1970s was a remarkably transnational phenomenon. As they attacked social democracy and cultural pluralism, right-wing movements borrowed ideas, visions, vocabularies, and tactics from each other, adapting them to their own national idioms and using advances in one country to win advances elsewhere. Anyone interested in confronting the problems that have proliferated in the wake the right’s reconfiguration of politics – surging inequality, belligerent ethno-nationalism, worker disempowerment and insecurity, and lost faith in the capacity for democratic self-government – has much to learn about the origins of these problems from this important book.”
– Joseph A. McCartin, Georgetown University, USA, author of Collision Course