Écrire en tant qu’artiste
Écrire en tant qu'artiste
Publication | Critiques
Résumé
“Tous les artistes aujourd’hui font l’expérience de la nécessité pour eux de s’exprimer non seulement selon la pratique plastique qu’ils ont choisie, mais aussi verbalement, en produisant des textes. […] Telles sont donc les questions que nous nous posons tous, avec des degrés divers d’inconfort, ou de plaisir :
— Que puis-je, en tant qu’artiste, dire vraiment sur mon travail ?
— Dois-je essayer de l’expliquer ?
— Le traduire ? […]
— Le mettre en scène ? […]
— Puis-je ignorer le problème ?
Pour la plupart d’entre nous, ce sont des questions difficiles à régler. Et en quoi cela devrait-il nous être facile ? Après tout, si nous avons choisi une forme d’expression principalement plastique, et non écrite, il y a des raisons à cela ! »
Jan Svenungsson
Critiques
- “This important volume from an authoritative international team of authors sheds significant new light on the comparative development of post-war Conservatism in the western world.”
– Stuart Ball, Professor Emeritus, University of Leicester, UK - “The rich essays collected in this illuminating volume show that the rise of right-wing politics in the United Kingdom, the United States, and France since the 1970s was a remarkably transnational phenomenon. As they attacked social democracy and cultural pluralism, right-wing movements borrowed ideas, visions, vocabularies, and tactics from each other, adapting them to their own national idioms and using advances in one country to win advances elsewhere. Anyone interested in confronting the problems that have proliferated in the wake the right’s reconfiguration of politics – surging inequality, belligerent ethno-nationalism, worker disempowerment and insecurity, and lost faith in the capacity for democratic self-government – has much to learn about the origins of these problems from this important book.”
– Joseph A. McCartin, Georgetown University, USA, author of Collision Course