Austen Jane, Pride and Prejudice
Dans l'oeil du paradoxe
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Résumé
Destinée à un public d’étudiants comme de lecteurs avertis, cette étude tente de percer le mystère du roman qui reste peut-être le plus populaire de Jane Austen et qui ne laisse pas, encore aujourd’hui, de fasciner par l’économie de ses moyens, l’efficacité de son double jeu ironique et la complexité de son anatomie des sentiments et des rapports de force économiques.
Comédie romantique, satire acerbe qui satisfait les attentes du lecteur pour mieux en interroger les présupposés idéologiques, Pride and Prejudice est un roman du soupçon. À l’ordre aveugle de la stricte raison sociale, il oppose l’exercice maîtrisé d’une ironie salutaire, aux errances de l’instinct, la lucidité d’une intelligence qui sait se faire sensible. Ainsi se tient-il dans l’œil du paradoxe, roman de la réconciliation et de la contradiction toujours relancée.
Table des matières
Critiques
- “This important volume from an authoritative international team of authors sheds significant new light on the comparative development of post-war Conservatism in the western world.”
– Stuart Ball, Professor Emeritus, University of Leicester, UK - “The rich essays collected in this illuminating volume show that the rise of right-wing politics in the United Kingdom, the United States, and France since the 1970s was a remarkably transnational phenomenon. As they attacked social democracy and cultural pluralism, right-wing movements borrowed ideas, visions, vocabularies, and tactics from each other, adapting them to their own national idioms and using advances in one country to win advances elsewhere. Anyone interested in confronting the problems that have proliferated in the wake the right’s reconfiguration of politics – surging inequality, belligerent ethno-nationalism, worker disempowerment and insecurity, and lost faith in the capacity for democratic self-government – has much to learn about the origins of these problems from this important book.”
– Joseph A. McCartin, Georgetown University, USA, author of Collision Course