Ariane Hudelet

Research

Research themes

  • Cinema, TV series and visual arts
  • Intermediality
  • Audiovisual aesthetics
  • Videographic criticism

Current Project

  • Videographic criticism: conception and editing of video essays, structuring a collective reflection on the modalities and functions of videographic criticism
  • Intermediality and TV series (upcoming monograph)
  • TV series in the pandemic era

Research Supervision

  • Videographic criticism
  • TV Series, audiovisual aesthetics and seriality
  • American Cinema and intermediality

Bio

Education and Academic Positions

  • 1994 Ecole Normale Supérieure of Fontenay-Saint-Cloud
  • 1997  Agrégation (literature).
  • 2003 PhD in Anglophone Literature and Civilization, Université Paris Diderot, under the supervision of Professor Frédéric Ogée.
    Title:  « Images du corps et corps imaginaires : les romans de Jane Austen et leurs adaptations filmiques ».
  • 2019 Habilitation à Diriger des Recherches. « Pour une esthétique sérielle : Intermédialité et séries téléisées américaines du troisième âge d’or à la Peak TV ». Garante : Catherine Bernard                     
  • 1995-1996   Teaching Assistant (Department of Romance Languages) Harvard University, Massachusetts (USA)
  • 2004 – 2008 Associate Professor (« civilisation et arts du monde anglophone»), UFR du Monde anglophone, Université Paris 3 – Sorbonne Nouvelle (UMR ARIAS)
  • 2008-2020   Associate Professor (« Littérature britannique et arts visuels»), UFR d’Etudes anglophones,  Université Paris Diderot – Paris 7
  • 2020-  Professor (« Culture visuelle»), UFR d’Etudes d’Etudes anglophones, Université Paris Cité.

Administrative Responsibilities

Media

    Publications

      Articles

      Selected Publications:

      • « The Good Place : il faut cultiver notre voisin », in Sandra Laugier, dir. Séries télévisées, laboratoire d’éveil politique. Paris : CNRS éditions, 2023. 173-188.
      • “Representing Mediated Consciousness in The Good Wife”, in Jonathan Bignell and Sarah Cardwell, eds., Moments in Television: Substance/Style, Manchester: Manchester University Press, 2022. 86-108.
      • Exploring Seriality on Screen (with Anne Crémieux, eds). New York; London: Routledge, 2021.
      • “The Problem with Long Duration: TV Series, Aesthetics and Close Analysis”, in Catherine Bernard and Clémence Folléa, eds. In Media 1, “Ubiquitous Visuality”, 2021. https://journals.openedition.org/inmedia/1931
      • La Sérialité à l’écran. Comprendre les séries cinématographiques et télévisuelles (avec Anne Crémieux, dir.). Tours: Presses Universitaires François Rabelais, 2020.

       

      Publications et communications dans l’archive ouverte HAL