Ariane Hudelet
Research
Research themes
- Cinema, TV series and visual arts
- Intermediality
- Audiovisual aesthetics
- Videographic criticism
Current Project
- Videographic criticism: conception and editing of video essays, structuring a collective reflection on the modalities and functions of videographic criticism
- Intermediality and TV series (upcoming monograph)
- TV series in the pandemic era
Research Supervision
- Videographic criticism
- TV Series, audiovisual aesthetics and seriality
- American Cinema and intermediality
Bio
Education and Academic Positions
- 1994 Ecole Normale Supérieure of Fontenay-Saint-Cloud
- 1997 Agrégation (literature).
- 2003 PhD in Anglophone Literature and Civilization, Université Paris Diderot, under the supervision of Professor Frédéric Ogée.
Title: « Images du corps et corps imaginaires : les romans de Jane Austen et leurs adaptations filmiques ». - 2019 Habilitation à Diriger des Recherches. « Pour une esthétique sérielle : Intermédialité et séries téléisées américaines du troisième âge d’or à la Peak TV ». Garante : Catherine Bernard
- 1995-1996 Teaching Assistant (Department of Romance Languages) Harvard University, Massachusetts (USA)
- 2004 – 2008 Associate Professor (« civilisation et arts du monde anglophone»), UFR du Monde anglophone, Université Paris 3 – Sorbonne Nouvelle (UMR ARIAS)
- 2008-2020 Associate Professor (« Littérature britannique et arts visuels»), UFR d’Etudes anglophones, Université Paris Diderot – Paris 7
- 2020- Professor (« Culture visuelle»), UFR d’Etudes d’Etudes anglophones, Université Paris Cité.
Administrative Responsibilities
-
Member of the CNRS national committee (section 35)
-
In charge of Campus France admissions (MA level)
-
Co-directs the TV/Series journal, https://journals.openedition.org/tvseries/
Media
Publications
Articles
Selected Publications:
- « The Good Place : il faut cultiver notre voisin », in Sandra Laugier, dir. Séries télévisées, laboratoire d’éveil politique. Paris : CNRS éditions, 2023. 173-188.
- “Representing Mediated Consciousness in The Good Wife”, in Jonathan Bignell and Sarah Cardwell, eds., Moments in Television: Substance/Style, Manchester: Manchester University Press, 2022. 86-108.
- Exploring Seriality on Screen (with Anne Crémieux, eds). New York; London: Routledge, 2021.
- “The Problem with Long Duration: TV Series, Aesthetics and Close Analysis”, in Catherine Bernard and Clémence Folléa, eds. In Media 1, “Ubiquitous Visuality”, 2021. https://journals.openedition.org/inmedia/1931
- La Sérialité à l’écran. Comprendre les séries cinématographiques et télévisuelles (avec Anne Crémieux, dir.). Tours: Presses Universitaires François Rabelais, 2020.