Jean-Marie Fournier

Professor in Romantic Studies; Director of UFR Études anglophones

fournierchv@aol.fr

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Research

Research themes

  • Romantic Literature
  • Poetry
  • Poetics
  • “Orientalism” (specifically in the Romantic period)

Masters/Doctoral Supervision:

  • Romantic literature
  • British Poetry
  • Poetics
  • The long 18th century
  • Orientalism and literature during the long 18th century
  • Post-colonial literature

Current Project

Jean-Marie Fournier is currently writing a book on the various traditions which converge in the specific form of the Romantic ode.

Bio

Education:

  • Former student at the Ecole Normale Supérieure (rue d’Ulm – 1979-1984)
  • Agrégation in English
  • Doctoral Thesis, Dijon University: Palimpseste de l’infini : l’œuvre poétique de Hugh MacDiarmid
  • Habilitation à Diriger des Recherches : Sorbonne Nouvelle – Paris 3 University: Modalités du poétique : du Romantisme au Modernisme

Profesional Service:

  • Honorary President of SERA (Société d’Etudes du Romantisme Anglais/ Association for the Study of British Romanticism)
  • Member of the international board of REVE (Romantic Europe: The Virtual Exhibition), a joint project of ERA (European Romanticism in Association) and Dreaming Romantic Europe (Arts and Humanities Research Council Network Grant)
  • Curator for the International Byron Conference, La Vallée-aux-Loups, May 16-29, 2019

Media

    Publications

      Articles

      • « Expérience et Ecriture des limites : la poésie de G.M. Hopkins », in La Poésie : écriture de la limite, écriture à la limite, Adolphe Haberer et Jean-Marie Fournier, éds., Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 1998, pp. 75-95.
      • « ‘Transcendental probabilities’ or ‘Mad Mathesis’ : the Race for Thimbles in Lewis Carroll », in Lewis Carroll, Jeux et enjeux critiques, Michel Morel, éd., Nancy, Presses Universitaires de Nancy, 2003, pp. 51-60.
      • « Les Odes de Keats, une poétique de l’hybridation », Keats ou le Sortilège des mots, Christian La Cassagnère, éd., Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 2003, pp. 177-188.
      • « « Traceries of the light » : modalités du lisible et de l’illisible dans l’œuvre de Gerard Manley Hopkins (1844-1889) », Etudes anglaises, numéro spécial sous la direction de Denis Bonnecase, 57ème année, N° 1, Janvier-Mars 2004, pp. 79-91.
      • « Ecumes », in Tombeau pour Swinburne, Denis Bonnecase et Sébastien Scarpa, éds., Paris, Editions Aden, 2010.
      • « ‘Empty spaces’ and the poetics of silence in the poetry of John Keats », Etudes Anglaises, Pascal Aquien, ed., 63-1, Paris, Klingsieck, 2010.
      • « ‘But now his voice to me was like a stream/ Scarce heard’ : avatars spectraux de l’épiphanie (Wordsworth, Joyce, Woolf) », in Cahiers Charles V, Sara Thornton, éd., novembre 2011.
      • « A loose casement in the wind » : De quelques effets d’idiotie dans Lyrical Ballads », in Wordsworth et Coleridge, Lyrical Ballads (1798), Denis Bonnecase éd., Paris, Ed. Houdiard, novembre 2012.
      • Dictionnaire des romantismes européens, Alain Vaillant, éd., Paris, CNRS Editions, 2012 (Rubriques sur le Romantisme anglais, 60 pages environ).
      • « William Jones, Robert Southey and Percy Shelley : trois trajets poétiques ambigus vers la « matière indienne » à la fin du 18ème et au début du 19ème siècles anglais », in Poésie et orientalisme, Sarga Moussa et Michel Murat, éds., Paris, Classiques Garnier, 2015.
      • « Catabase mélancolique chez Wordsworth », in Mélancolyre, Etudes en hommage à Christian La Cassagnère, Marc Porée, Laurent Folliot et Jean-Marie Fournier, éds., Paris, Michel Houdiard, 2016.
      • « The Power of Sound : Régimes de la fureur dans les odes à la musique de Dryden à Keats », in « Is that madness ? : Les organes de la folie romantique », Caroline Bertonèche et Denis Bonnecase, éds., Paris, Michel Houdiard, 2016.