Camille Adnot

Final-year PhD Candidate at Université Paris Cité / Teaching and Research Fellow at Université Paris-Est Créteil

camille.adnot@gmail.com

Research | Bio | Medias | Publications | Articles

Research

Research themes

Dissertation Topic:

  • “Chaos in William Blake’s major ‘Prophecies’ (The Four Zoas, Milton, and Jerusalem)”
    Supervised by: Jean-Marie Fournier
    Dissertation defended 12th december 2023

 

Research Themes:

  • William Blake
  • Visual Arts and Intermedial Studies
  • Poetry
  • Long nineteenth century and English Romanticism

Current Project

Camille Adnot is a Doctor of Université Paris Cité, and a Teaching and Research Fellow at Université Paris-Est Créteil. Her thesis, “‘In midst of Chaos:’ Disorderly Orderings in William Blake’s Illuminated Books,” was supervised by Jean-Marie Fournier, and was defended in 2023. Her research interests include long nineteenth-century poetry and visual art, and the interplay between text and image. She has contributed to collective works such as Inconstances Romantiques (PUN, 2019), Water and Sea in Word and Image (Brill, 2023), and Milton Across Borders and Media (OUP, 2023).

She co-hosts “Romanticism Across Borders,” a research seminar which fosters a transversal approach to Romanticism.

https://larca.u-paris.fr/en/news/romanticism-across-borders-seminaire-jeunes-chercheurs-2022/

Bio

  • 2022-2024: Teaching and Research Fellow, Université Paris-Est Créteil
  • 2018-2023: PhD, Université Paris Cité
  • 2021-2022: Teaching and Research Fellow, Université Paris Cité
  • 2018: Graduated from Ecole Normale Supérieure (Ulm)
  • 2017-2018: French Lector at the University of Oxford (Keble College and Magdalen College)
  • 2016: Obtained the Agrégation in English
  • 2014-2015: French Lector, University of Nottingham
  • 2013-2015: MA in English, Université Paris Cité. Awarded the Romantic Studies MA Thesis Prize by SERA
  • 2013: BA in English, Université Paris Cité
  • 2012: Admitted to Ecole Normale Supérieure (Ulm)
  • 2010-2012 : Classes préparatoires, Lycée Louis le Grand

Media

    Publications

      Articles

      Conference Papers and Publications:

       

      Publications :

       

      Book Chapters

       

      • [Forthcoming, 2025] « William Blake’s Illustrations to The Pilgrim’s Progress: Embodied Spirituality », in Global Bunyan and Visual Art, eds Angelica Duran and Katie Calloway. Rowman & Littlefield/Lexington Books, 2025.
      • « From Milton’s Paradise Lost to Blake’s Milton », in Milton Across Borders and Media, eds. Angelica Duran et Islam Issa. Oxford University Press, 2023. (pp. 273-289)
      • « “Where monsters wander in the foamy paths”: the Chaotic Waterscape of Blake’s The Four Zoas » in Water and Sea in Word and Image / L’Eau et la mer dans les textes et les images, Nathalie Roelens, Véronique Plesch, Catriona MacLeod, and Armand Erchadi. Brill, 2023. (pp. 113-127)
      • « Désordres instinctifs de Tharmas : le corps désœuvré de The Four Zoas de William Blake », in Inconstances Romantiques, eds. Antonella Braida-Laplace, Sophie Laniel-Musitelli, Céline Sabiron, Presses Universitaires de Nancy, 2019. (pp. 81-98)
      • « Imag(e)iner la Création : Construire, déconstruire et reconstruire la Bible de l’Enfer blakienne », in Hobbes, Blair, Blake : hommage à François Piquet, sup. Denis Bonnecase, Paris, Michel Houdiard éditeur, 2018.

       

      Articles in peer-reviewed Journals

       

      • « ‘Enough! or Too much:’ William Blake’s Intermedial Aesthetics of Excess », in Études anglaises, Vol. 76/4, 2023, Klincksieck. (pp. 404-421)
      • « Catherine Blake, peintre et modèle visionnaire », in Les Grandes Figures historiques dans les Lettres et les Arts, no. 10 : « Vies romantiques, vies d’exception », 2021. http://www.peren-revues.fr/figures-historiques/80
      • « Linéaments d’un monde déchu : frontières séparatrices et lignes de rencontre dans Milton de William Blake », in Travaux en Cours, Journal of Ecole Doctorale 131, 14 : « Frontière », 2019. (pp. 145-168)

       

      Other

       

      • « Le Mariage du Ciel et de l’Enfer, Carte du Maraudeur blakienne ? Entre anonymat et pseudonymat », 2018, in Le Pardaillan n°4, ‘Signatures’, Editions du CIMZ, (pp. 29-40)

       

       

      Translation

       

      • Belin, « Not so Classic » Collection

      Translation (explicative notes, about fifteen per page) for the following works:

       

      1984, George Orwell (2021)

      Fahrenheit 451, Ray Bradbury (2021)

      Murder on the Orient Express, Agatha Christie (2021)

      The Time Machine, H. G. Wells (2024, à paraître)

       

       

      Papers

       

      Conferences and Congresses

       

      • [forthcoming] « Plate Borders as Dynamic Environments in William Blake’s Illuminated Books », 63rd SAES Congress, « Frontières & Déplacements », SERA Workshop, 30 May – 1 june 2024, Université de Lorraine, France.
      • « Iconographic Exchanges: William Blake and Henry Fuseli », 62nd SAES Congress, « Transmission(s) », SERA Workshop, 1-3 June 2023, Université Rennes 2, France.
      • « ‘Human Lineaments:’ Blake against the Anthropocene » in the panel “Romantic Poetry, Entropy and the Anthropocene”, NASSR/BARS Joint Conference 2022 “New Romanticisms”, 2-5 August 2022, Edge Hill University, UK.
      • « Flawed and Faulty: Blake’s Magnum Opus », 61st SAES Congress, « Fault Lines », SERA Workshop, « Romantic Fault Lines », 2-4 June 2022, Université de Clermont-Ferrand, France.
      • « “Blake le Voyant:” The Lasting Impact of the French Surrealists’ Reading of Blake », International Congress “Global Blake: Afterlives in Art, Literature and Music”, 11-13 January 2022, Lincoln University, UK.
      • « “Where monsters wander in the foamy paths”: the Chaotic Waterscape of Blake’s The Four Zoas », International Congress IAWIS/AIERTI, Water and Sea in Word and Image, 12-16 July 2021, Luxembourg University.
      • « From Milton’s Paradise Lost to Blake’s Milton », in the panel « Visualizing Paradise Lost: Milton in Emerging Media », annual Congress of the Renaissance Society of America, « RSA Virtual 2021 », 13-22 April 2021.
      • « In the beginning… there was a Mess. », Technē Conference “Making From The Mess”, 18 November 2019, St. Luke’s Community Centre, London, UK.
      • « The Imagined Topography of William Blake’s The Four Zoas: Mapping Dreamscapes and Outlining Visions », BARS International Conference, ‘Fact and Fantasy’, 25-28 July 2019, Nottingham University, UK.
      • « Catherine Blake, peintre et modèle visionnaire », 59th SAES Congress, « Exception », SERA / Biography Society Workshop: « Vies romantiques, vies d’exception », 6-8 June 2019, Aix-Marseille Université, France.
      • « Imag(e)iner la Création : Construire, déconstruire et reconstruire la Bible de l’Enfer blakienne », 57th SAES Congress, SERA Workshop, 1-3 June 2017, Université de Reims, France.

       

      Seminars and One-Day Conferences

       

      • « ‘This World Is a World of Imagination’ : Dynamiques du monde imaginatif chez William Blake », Seminar ‘Politiques de l’imaginaire : le romantisme et ses héritages’, 12 February 2024, Université de Picardie Jules Verne.
      • « ‘Unacknowledged legislators of the world’ : la justice poétique chez Blake et Shelley», Seminar at the Ecole Normale Supérieure ‘La Justice poétique – Concepts, figures, pratiques’, 8 April 2021, Ecole Normale Supérieure de Paris.
      • « Consulter un manuscrit à la British Library : The Four Zoas de William Blake», Virtual Research Day for LARCA PhD Students, 16 March 2021, Université Paris Cité.
      • « La Perversion en performance : Débauche du corps féminin dans la poésie et le cinéma expérimental », Seminar of the PhD Students of Ecole Doctorale 131, 14 October 2019, Université Paris Cité.
      • « Dismembered and Mended: Performing the Female Body in Poetry and Film », Thematic Days of the English Department, « BODY / Le Corps », 27-28 March 2019, Université Paris Cité.
      • « Linéaments d’un monde déchu : frontières séparatrices et lignes de rencontre dans Milton de William Blake », Seminar of the PhD Students of Ecole Doctorale 131, 18 February 2019, Université Paris Cité.