REPORTÉ – Séminaire FLT – Tom Allen (Université Paris Nanterre) : « Water & Being Sufficient: M. Nourbese Philip’s Zong! as a text of mass-incarceration ». Respondent: Jeremy Matthew Glick (Hunter College). Online.

Publié le 7 mars 2023

07 mars 2023 - 17 h 30 min - 19 h 30 min


!! En soutien au mouvement en cours contre la réforme des retraites et compte tenu des motions votées hier par l’AG de l’UFR études anglophones, la séance du séminaire FLT qui devait réunir ce soir Tom Allen et Mathew Glick est annulée et reportée. !!

Please join us online for a talk by Dr. Tom Allen (Université Paris Nanterre) on Tuesday 7 March at 5:30 pm (CET), hosted by Frontières du littéraire (LARCA). His respondent will be Jeremy Matthew Glick (Hunter College).

 Water & Being Sufficient: Zong! as a text of mass-incarceration

 M NourbeSe Philip’s Zong! (2008) has received a significant amount of critical attention since its publication in 2008. Written using only language contained within the manuscript of the 1782 insurance trial during which the owners of the titular slave ship attempted to claim on the value of live cargo intentionally jettisoned off the coast of Jamaica, commentators have tended to treat the poem as a meditation on the ethics of representation. My reading of Philip’s poem wants to move away from thinking of Zong! as an ethically oriented work and towards a materialist understanding of the poem as a text which elaborates on and intervenes in what François Ewald refers to as the “insurantial imaginary”. By positing Zong! as a text which performs a positive critique, this talk will suggest that the poem speaks as much to a contemporary North America in which public governance is carried out according to risk calculations and stochastic equations as it does to the murderous speculations of the 18th century traders. In particular, I want to argue that key elements of the poem can be read alongside a Marxian understanding of the commodity form and writing on American mass-incarceration in a manner that makes visible a continuum of insurantial reasoning between the 1870s and the present. I will end by suggesting that such a critical approach also brings forward the possibility of the determinate negation of this reasoning, together with the social forms that it births and supports. 

 

Tom Allen currently teaches literature and translation at the Université Paris Nanterre. He has previously taught at The University of Sussex, Paris 3 Sorbonne Nouvelle, Paris Cité and The American University of Paris. Recent academic publications include articles on the different valences of music and noise in the writing of Sean Bonney and on Pier Paolo Pasolini’s filming of poetry. Tom is at work on a monograph entitled Care for Trapped Things: Literature and the Critique of Insurance and has published poetry, translations and critical essays in a number of places around Europe and the U.S.  

Jeremy Matthew Glick is an Associate Professor of African Diaspora literature and modern drama at Hunter College and the new editor of Situations: A Journal of the Radical Imagination. He is currently working on long-form essays on Frantz Fanon, Sam Greenlee’s Black Power Detective Fiction, and Century-Methodological Approaches to African American Literature. He is completing his second book project entitled Coriolanus Against Liberalism/ Lumumba & Pan-Africanist Loss. Professor Glick has recently received the Nicolas Guillen Philosophical Literature Prize for his 2016 book, The Black Radical Tragic.

Please request Zoom link from

 

 

Qu’entend-on par « littérature » ? Qu’enseigne-t-on aujourd’hui sous cette étiquette, sachant que le littéraire déborde les limites que lui imposait autrefois la littérature comme discipline ? Quelles sont les conséquences herméneutiques, épistémologiques, méthodologiques et pédagogiques, de ce déplacement ? Couvrant l’ensemble de l’aire anglophone depuis la Renaissance jusqu’à l’extrême contemporain, les travaux de l’axe Frontières du littéraire proposent une réflexion formelle et modale (en lien avec les cultures visuelle, matérielle et la traduction) sur ce qu’implique, déjoue, reconfigure l’appellation « littérature », une appellation qui ne recoupe que partiellement celle, conjointe, du « littéraire ». La recherche au sein de FLT vise à interroger nos cadres théoriques, nos catégories de pensée et nos corpus grâce à une pratique critique et politique de la transversalité. Penser le littéraire comme frontière et penser à la frontière du littéraire et d’autres modes de représentation du monde ou de savoirs sur le monde (notamment ceux des sciences humaines et sociales, voire des sciences dures), penser le littéraire et la littérature comme toujours déjà pris dans le monde, c’est faire de notre pratique de la littérature (écriture, lecture, exégèse) un lieu de relance et de critique de l’espace commun. En tant qu’équipe de spécialistes de littératures anglophones en France, l’axe FLT entend tirer parti de sa situation elle-même frontalière pour contribuer à la réflexion menée tant aux Etats-Unis qu’en Grande Bretagne sur les nouvelles approches des littératures anglophones, et, plus largement, au débat actuel sur la pratique et la théorie de la littérature.

Responsable du séminaire

Abigail Lang

Carnet de l’axe et du séminaire :

 https://flt.hypotheses.org