Hudelet Ariane

Posted on September 2, 2019

ResearchBioMediasPublicationsArticles

Research themes

  • TV series
  • Cinema
  • Intermediality, adaptation
  • Visual studies

Current Project

  • Videographic criticism: conception and editing of video essays, structuring a collective reflection on the modalities and functions of videographic criticism
  • Intermediality and TV series (upcoming monograph)

Research Supervision

  • TV series, seriality
  • Cinema (aesthetics)
  • Adaptation, intermediality

Education and Academic Positions

  • 1994, Ecole Normale Supérieure de Fontenay-Saint-Cloud
  • 1997, Agrégation (English literature).
  • 1995-1996, Teaching Assistant (Department of Romance Languages) Harvard University, Massachusetts (USA)
  • 2003, PhD (Anglophone Literature and Civilization), Université Paris Diderot, under the supervision of Professor Frédéric Ogée. Title: “Images du corps et corps imaginaires : les romans de Jane Austen et leurs adaptations filmiques”.
  • 2004 – 2008, Associate Professor (« civilisation et arts du monde anglophone»), UFR du Monde anglophone, Université Paris 3 – Sorbonne Nouvelle (UMR ARIAS)
  • 2008 – 2020, Associate Professor (« British Literature and Visual Arts»), UFR d’Etudes anglophones, Université Paris Diderot – Paris 7. (UMR LARCA)
  • 2019, HDR (Etudes anglophones), Université de Paris, under the supervision of Professor Catherine Bernard. Title: “Pour une esthétique sérielle : Intermédialité et séries télévisées américaines du troisième âge d’or à la Peak TV.
  • 2020 –, Professor (Visual Cultures), UFR Etudes anglophones, Université de Paris (UMR LARCA)

Administrative Responsibilities

  • Elected member of the LARCA board (Laboratoire de Recherche sur les Cultures Anglophones), Université de Paris
  • Co-direction, with Martine Beugnet, of the Research Cluster Arts and Visual Culture
  • In charge of student admissions for Campus France (MA level) (2018-)
  • Co-founder and director (with Sarah Hatchuel) of peer-reviewed journal TV/Series, (Open Editions) since 2012.
  • Co-director of the Sérial book series (Presses Universitaires François Rabelais, Tours) since 2016.

Editing of collective books and journal issues

  • Exploring Seriality on Screen (avec Anne Crémieux). New York, London: Routledge, 2021.
  • La Sérialité à l’écran. Comprendre les séries cinématographiques et télévisuelles (avec Anne Crémieux). Tours: Presses Universitaires François Rabelais, 2020.
  • Screening Texts (avec Shannon Wells-Lassagne). Jefferson, NC.; London: McFarland, 2013.
  • “Expanding Adaptations” (avec Shannon Wells-Lassagne) Interfaces n° 34 (2012-2013).
  • « Les Séries télévisées américaines contemporaines: entre la fiction, les faits et le réel », (avec Sophie Vasset) TV/Series n°1 (Juin 2012).
  • De la Page blanche aux salles obscures. Adaptation et réadaptation dans le monde anglophone (avec Shannon Wells-Lassagne). Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2011.

Articles in peer-reviewed journals

  • “The Wire and the Democracy of Fiction”, SERIES 4.2 (2018). 77-90.
    “Wie man den Ton zu Gehör bringt”, Montage AV 27. 2 (2018), « Serienästhetik ». 29-44.
  • « Le Réalisme noir de The Wire », Cinémaction 151, « Panorama mondial du film noir », dir. Delphine Letort, 2014. 155-161.
  • « Treme: New Orleans Remix », TV/Series n°3 (sept. 2013), « Écho et Reprise dans les séries télévisées », dir. Sylvaine Bataille et Florence Cabaret. 47-59.
  • « La maîtrise des forces naturelles dans le cinéma de Buster Keaton », RFEA n°129 (3ème trimestre 2011). 35-58.
  • « Renversement d’empire: les cinéastes indiens et la culture britannique ». Cinémaction n°138 (2011), « Les Cinémas de l’Inde, les années 2000 », dir. Zeenat Saleh. 156-164.
  • « Un Cadavre ambulant, un petit déjeuner sanglant, et le quartier ouest de Baltimore : le générique, moment-clé des séries télévisées », Graat Online n°6 (déc. 2009), dir. Sarah Hatchuel et Monica Michlin.
  • « Chorégraphies implicites et explicites : la danse dans Pride and Prejudice, du texte à l’écran ». Etudes Anglaises 58-3 (2006). 414-426.
  • “Incarnating Jane Austen: the Role of Sound in the Recent Film Adaptations”. Persuasions 27 (2005). 175-184.

Articles and interviews in specialized magazines

  • « Tales of true crime: les séries criminelles américaines aux frontières du réel », Positif n°689-690 (juillet-août 2018). 16-19.
  • « Showrunners au féminin », Positif n°677-678 (juillet-août 2017). 40-42.
  • « Masters of Sex : le regard d’Ulysse », Positif n°650 (avril 2015). 98-100.
  • « Une forme collaborative et une cinématographie propre. Entretiens avec Eric Overmyer et Matthew Weiner », Positif n°607 (septembre 2011). 91-94.

Book chapters

  • “Representing Mediated Consciousness in The Good Wife”, in Jonathan Bignell and Sarah Cardwell, eds., Moments in Television: Substance/Style, Manchester: Manchester University Press, 2021.
  • “Treme as an Experimental TV Series”, in Catherine Dessinges, Dominique Gendrin and Shearon Roberts, eds., HBO’s Treme and Post-Katrina Catharsis, Lanham: Lexington Books, 2017. 201-224.
  • « La texture musicale de Treme », in Cécile Carayol et Jérôme Rossi, dir., La Musique des séries, Rennes : PUR, 2015. 71-87.
  • “Avoiding ‘Compare and Contrast’: Applied Theory as a Way to Circumvent the ‘Fidelity Issue’”, in Deborah Cartmell and Imelda Whelehan, eds., Teaching Adaptation, Oxford: Blackwell, 2014. 41-55.
  • « ‘Let’s see if there is a pattern’ : filmer l’individu, le groupe et l’espace dans The Wire », in Marie-Hélène Baqué & al, dir., The Wire, visages du ghetto, Paris: La Découverte, 2014. 147-169.
  • “From Homicide to The Wire. Searching for Truth through Fiction and Nonfiction, through Text and Film”, in Delphine Letort and Shannon Wells-Lassagne, dir., Premières Pages,Premiers Plans, Paris : Mare & Martin, 2014. 49-68.
  • « Le Monde parallèle des séries télévisées » in François Brunet, dir., L’Amérique des Images, Paris : Hazan, 2013. 388-397.
  • “Austen and Sterne Beyond Heritage”, in Deborah Cartmell, ed., The Blackwell Companion to Literature, Film and Adaptation, Oxford: Blackwell, 2012. 256-271.
  • “Spiralling Down the Gutter of Time: Sterne and Winterbottom’s game of pleasure” (avec Brigitte Friant-Kessler), in Sébastien Lefait and Philippe Ortoli, eds., In Praise of Cinematic Bastardy, Newcastle: Cambridge Scholars, 2012. 158-169.
  • “‘I’d Rather Be Watching Jane Austen’: Enhancing Wish Fulfilment in the ‘Austen films’”, in Armelle Parey, Isabelle Roblin et Dominique Sipière, eds., Happy Endings and Films. Paris : Michel Houdiard, 2010. 77-88.
  • “The Chutnification of British Literature, or How Indian Directors Revisit British Texts”. In Catherine Delmas et Chitra Krishnan, eds., Stories/Histories of India, Delhi: Macmillan India,2009. 145-159.
  • “Searching For Truth in Witness for the Prosecution”. In Georges-Claude Guilbert, ed., Literary Readings of Billy Wilder, Cambridge: Cambridge Scholars Press, 2007. 135-154.
  • “Judicious and Injudicious Performances: Jane Austen’s Mansfield Park and its Film Adaptations”. In Peter Wagner and Frédéric Ogée, eds., Representation and Performance in the Eighteenth Century, Trier: Wissenschaftlicher Verlag, 2006. 245-254.
  • “Reorchestrating Shakespeare’s Music: Language and Sound in Al Pacino’s Looking for Richard”. In Hatchuel, Sarah and Nathalie Vienne-Guerrin, eds., Shakespeare on Screen. Richard III, Rouen : Publications de l’Université de Rouen, 2005. 23-40.
  • « James Stewart ou les vicissitudes du “bon” dans le cinéma hollywoodien ». In Francis Bordat et Serge Chauvin, dir., Les Bons et les Méchants dans le cinéma anglophone, Nanterre: Presses de l’Université Paris X, 2005. 319-331.

Podcasts

  • « Treme: variations, improvisations, remédiations », avec Anne-Marie Paquet-Deyris, in Musique pour l’imaginaire, Treme – New Orleans: quand la ville s’invente en musique, 27 juin 2016.

Book reviews

  • Cook, Daniel et Nicholas Seager, dir., The Afterlives of Eighteenth-Century Fiction, Cambridge: Cambridge UP, 2015. Recension pour Études Anglaises 4. vol. 69. (2016). 490-493.

Publications et communications dans l’archive ouverte HAL