Bénédicte Myamoto - accueil en délégation 2024-2025

Recherche

Thèmes de recherche

  • Premières Modernités britanniques
  • Culture Matérielle
  • Circulation des savoirs
  • Histoire du Livre
  • Études du Marché de l’art

Thèmes d’encadrement, master et doctorat :

  • Civilisation britannique 18e siècle
  • Marché de l’art et arts visuels
  • Histoire du livre et des manuscrits
  • Circulation des savoirs et techniques
  • Histoire du travail et de l’artisanat
  • Histoire des sociabilités au 18e siècle

Recherche en cours

  • Manuels de dessins
  • Cartographie des artisans du marches de l’art (Londres, XVIII)
  • Apprentissages artistiques
  • Savoirs imprimés et manuscript, editions et piratages
  • Marché culturels et droit

Biographie

  • 2022: Chercheur en résidence, Dibner Library of the History of Science and Technology
  • 2019: Bourse Folger Shakespeare Library
  • 2012 – : MCF Université Sorbonne Nouvelle, Département Monde Anglophone
  • 2011: Doctorat en civilisation anglophone, Université Paris Diderot, «A Pretty General Taste for Pictures: The Construction of Artistic Value in Eighteenth-Century London, 1685-1805»
  • 2000-2005: École Normale Supérieure de Cachan

Media

    Publications

      Articles

      Sélection de publications

      • Forms, Formats and the Circulation of Knowledge: British Printscape’s Innovations, 1688 – 1832, dirigé par Louisiane Ferlier et Bénédicte Miyamoto. Library of the Written Word – The Handpress World (Leiden: Brill, 2020) https://brill.com/view/title/57908
      • « Colour-Coded Manuscript Maps in the Military Enlightenment: The Circulation of Map-mindedness », XVII-XVIII, 78, 2021. doi:10.4000/1718.8039. ⟨hal-03818587⟩
      • « Introduction. Hidden Figures: Agents of the Eighteenth-century Art Market » in Art Markets, Agents, and Collectors: Collecting Strategies in Europe and the USA, 1550-1950 dirigé par Adriana Turpin et Susan Bracken, (London : Bloomsbury, 2021). 87-101. ⟨hal-03818032⟩
      • « The Influence of Drawing Manuals on the British Practice and Reception of Fancy Pictures » in Fancy in Eighteenth-Century European Visual Culture, dirigé par Melissa Percival et Muriel Adrien, Oxford University Studies in the Enlightenment (Liverpool: Liverpool University Press, 2020), 87-104. ⟨hal-03818011⟩
      • « Directions to Know a Good Picture: Marketing National School Categories to the British Public in the Long Eighteenth Century » in Art Crossing Borders: The International Art Market in the Age of Nation States, 1760-1914 dirigé par Jan Dirk Baetens et Dries Lyna, Studies in the History of Collecting & Art Markets (Leiden: Brill, 2019), 64-98. ⟨hal-03817947⟩