Catherine Bernard

Professor of British Literature and Contemporary Visual Culture Download CV

catherine.bernard@u-paris.fr

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Research

Research themes

  • Contemporary English fiction
  • Modern and contemporary art
  • Modernism
  • History of modern aesthetics
  • Politics of aesthetic forms

Current Project

Catherine Bernard is currently working towards a monograph focusing on the imaginaries of resistance in contemporary British literature and visual arts. She is also engaged in research on the politics and ethics of materialism in contemporary art and fiction.

Research Supervision:

  • 20th / 21st centuries English fiction
  • Modern and contemporary British art
  • Contemporary visual culture

Bio

Education and Academic Positions:

  • Former student at the École Normale Supérieure of Fontenay-St Cloud (1982-1986)
  • 1985: “Agrégation” of English
  • 1991 : Ph.D., Université Sorbonne Nouvelle — Paris 3 : “La représentation précaire : essai d’analyse trans-artistique appliquée aux œuvres de Graham Swift et de Francis Bacon.”
    Published in a revised form as Graham Swift. La parole chronique, Presses Universitaires de Nancy, 1991.
  • 1998 : Habilitation à diriger des recherches, Université Paris X — Nanterre : “Dire et lire le présent : aspects de la fiction anglaise contemporaine et de son interprétation.”
  • 1991-1995 : Senior Lecturer, Université d’Orléans
  • 1995-1999 : Senior Lecturer, Université Paris Diderot
  • 1999-present : Professor, Université Paris Diderot (now Université Paris Cité)

Administrative Responsibilities:

 

Media

    Publications

    Articles

    Books

    • Graham Swift. La parole chronique, Nancy : Presses Universitaires de Nancy, 1991 (111 pp.).
    • Pride and Prejudice de Jane Austen : dans l’œil du paradoxe, Paris : Ellipses, 2000 (128 pp.).
    • Mrs Dalloway de Virginia Woolf. Paris : Gallimard, coll. Foliothèque, 2006 (239 pp.).
    • Matière à réflexion. Du corps politique dans la littérature et les arts visuels britanniques contemporains. Paris : Presses de l’Université Paris-Sorbonne, coll. Mondes anglophones, 2018 (362 pp.). Nominé pour le prix de la recherche AFEA/SAES 2019.

    Translations and edited volumes

    • Flush, traduction, notice et notes, in, Virginia Woolf, Œuvres romanesques. Sous la responsabilité de Jacques Aubert. Paris : Gallimard, coll. La Pléiade, 2012, vol. II, pp. 617-718, pp. 1405-1437.
    • Virginia Woolf, Essais choisis, traduction et édition critique originales. Paris : Gallimard, coll. Folio classique, 2015 (533 pp.). Réimpression printemps 2015.

    Edited journal issue (recent publication)

    Recent articles

    Recent chapters in edited books

    • “Edwardian London: a City in Flux, or, Learning from Syncretism,” in Cloé Pitiot et Nina Stritzler-Levone (eds.), Eileen Gray. Designer and Architect, Bard Graduate Center, New York : Yale University Press, 2020, pp. 99-103. Catalogue de l’exposition du Centre Pompidou en association avec la Bard Graduate Center Gallery, New York, 29 février – 12 juillet 2020.
    • “Re-imagining Art’s Body Politic after / with Modernism :Views from the Digital Scene and More,” Alcinde Pinheiro de Sousa, Alda Correia, Angélica Varandas, Maria de Jesus C. Relvas (eds.), English Literature in the World. From Manuscript to Digital, Lisbonne : Húmus / University of Lisbon Centre for English Studies, 2020, pp. 197-211.
    • « Jacob’s Room: poétique du saccage », Élise Brault-Dreux (dir.), L’air du temps de 1922. Royaume-Uni et États-Unis aux rythmes d’une année, Paris : Sorbonne Université Presses, 2022, pp. 233-246.

    HAL

    https://hal.science/search/index/q/*/authIdHal_i/989639